نمایشگاه بین المللی اینوتکس در طول ادوار خود میزبان بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری و فناوری بوده است  و امسال گلرنگ ونچرز با حضورش در بخش‌های جانبی اینوتکس در کنار بازیگران اصلی و ارزش آفرین اکوسیستم نوآوری قرار گرفت.

استیج اینوتکس که فرصتیست برای گفت و گوی هیجان انگیز و چالشی با هدف فرهنگ سازی کارآفرینی و شنیدن نا شنیده‌ها… و همچنین رقابت کشوری اینوتکس پیچ که فرصتیست برای به چالش کشیدن ایده‌ی حرفه‌ای ها و بررسی طرح های استارتاپی در شش استان کشور

صحبت‌های مدیرعامل گلرنگ ونچرز در استیج اینوتکس

سولماز صادق نیا مدیر عامل گلرنگ ونچرز صحبت‌های خود را در پنل اینوتکس با حضور 18 ساله‌اش در گروه صنعتی گلرنگ آغاز نمود. این پنل که در روز دوم اینوتکس 2024 در پارک فناوری پردیس برگزار شده، میزبان افرادی از اکوسیستم نوآوری و سرمایه‌گذاری کشور بود.

این پنل با عنوان “فرایندهای نوآوری در شرکت‌های بزرگ چگونه ایجاد می‌شود؟” در بخش استیج اینوتکس برگزار شد.

نوآوری در مدل کسب و کار

صادق نیا “نوآوری در بیزینس مدل” را به عنوان عبارت کلیدی صحبت‌های خود انتخاب کرده و اینگونه ادامه داد:

هنگام بررسی فضای نوآوری در هلدینگ گلرنگ که بر چندین صنعت تمرکز دارد، علاوه بر نوآوری در تولید محصولات، مهمترین موضوع “نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار” می‌باشد که وجه تمایز آن با دیگر صنایع مربوطه می‌باشد. در طی سال‌های گذشته بیزنس مدل‌های مختلفی در گروه صنعتی گلرنگ خلق و عملیاتی شده‌اند، که باعث رشد متفاوتی در شرکت‌های آن شده است. بیزنس مدل‌هایی مانند:

  • ایجاد شبکه پخش مویرگی که در اواخر دهه 70 گسترده‌ترین شبکه پخش مویرگی کشور بوده است.
  • اولین تیزر تبلیغات آهنگین که پس از حدود 30 سال همچنان ماندگار است.
  • Dual branding، Private Label وFranchise نیز از دیگر مدل‌های کسب و کار گروه صنعتی گلرنگ است که سالیان زیادی در شرکت‌های مختلف آن فعال می‌باشد.

در واقع گلرنگ تجربه زیسته خود را از هر صنعت به صنعت دیگر منتقل کرده و در راستای رشد بازار از آن استفاده نموده است.

چگونگی ورود نوآوری به بطن سازمان

یکی از خط قرمزهای گروه صنعتی گلرنگ، خطاب افراد با کلماتی چون “کارکنان و پرسنل” است، همه ما در تمامی سطوح یکدیگر را فقط با عنوان “همکار” خطاب می‌کنیم.

در گروه صنعتی گلرنگ هر فرد مدیرعامل فعالیت خودش می‌باشد و مسئولیت هرآنچه که انجام می‌دهد را می‌پذیرد.

ما بر این باوریم نمود خارجی تک تک این مدل‌های فکری و رفتاری می‌تواند موجبات خلاقیت و ایجاد بیزنس مدل‌های متفاوتی را در بین شرکت‌های ما رقم بزند.

تجربه‌ای از نوآوری درون سازمانی

در اواسط دهه 80 دچار چالشی در صنعت پودر شدیم که موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم آورد. پس از ایده‌پردازی‌های فراوان، راه حل یکی از همکاران در خط تولید مورد استفاده قرار گرفت و با افزایش رطوبت پودر مسأله حل شد.

این مدل ایده‌ها و تفکرات به قدری در شرکت‌های مختلف گروه صنعتی گلرنگ افزایش یافت که جایزه نوآوری گلرنگ را ایجاد کردیم و در تمامی سطوح بین همکاران جهت ثبت ایده‌ها و راه‌حل‌ها در حال فعالیت هستیم. در واقع نوآوری در بدنه گروه صنعتی گلرنگ جاری است و قطعا از تفکرات بنیانگذار آن نشأت می‌گیرد که تبلور آن در عملکرد سازمان قابل مشاهده می‌باشد.

این پنل با خاطره‌ای از نسل دوم بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ؛ مهدی فضلی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره فعلی به اتمام رسید که در آن بر ارزش و کرامت انسانی تأکید شده بود.

ما بر این باوریم تک تک این رفتارها در عملکرد همکاران گروه صنعتی گلرنگ و نوآوری درون سازمانی تأثیر فراوانی خواهد داشت.

*برد و باخت پایان این مسیر نیست*

آخرین روز اینوتکس شامل هفتمین رقابت نهایی منتخبین اینوتکس پیچ کشوری بود که سولماز صادق‌نیا نیز به عنوان یکی از داوران در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. این رقابت در بین منتخبین ۶ استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، یزد، تهران، بوشهر و ارومیه برگزار گردید و پس ارزیابی و داوری از سوی داوران محترم، در نهایت  تیم امیر فارم از تهران و دوپامین آبی از کرمانشاه مقام کشوری این رقابت را کسب نمودند.

سخن پایانی

در پایان نیز مدیرعامل مرکز نوآوری و فناوری‌های نوین گروه صنعتی گلرنگ؛ ضمن جمع‌بندی و اعلام معیارهای بررسی طرح‌ها به مخاطبین، بیان نمود که برد و باخت را پایان این مسیر نمی‌داند و در نهایت تلاش و استمرار است که به موفقیت تیم‌ها کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − یک =